
1448 - 1729
In 1448 wordt in Kampen de eerste brug over een grote rivier gebouwd. Een technologisch hoogstandje waar de overige steden stroomopwaarts in het geheel niet blij mee waren. Terecht waren zij bevreesd dat alle scheepvaart van de Zuiderzee naar het achterland bij deze brug tol zouden moeten gaan betalen. Dreigementen gaan over en weer maar tot ingrijpen komt het niet. Kampen houdt haar brug en tol moet worden betaald.
Deze eerste IJsselbrug is gemaakt van houten palen die in de rivierbedding waren gedreven. Het kost de inwoners van Kampen ca een half jaar om de brug van 290 treden lang te voltooien.
Al in 1451 echter wordt de brug door het vele ijs in de rivier volledig vernield. De daaropvolgende jaren blijft de stad de brug repareren en opnieuw opbouwen. Voor zover bekend telkens volgens hetzelfde ontwerp. Omstreeks 1570, wanneer de brug wederom vrijwel volledig wordt vernield, krijgt de brug aan de IJsselmuider kant een deel dat op pontons is gebouwd.
Uiteindelijk wordt besloten voor de brug minder pijlers te gebruiken wardoor de rivier eenvoudiger onder de brug door kan stromen. Doordat hierdoor de overspanningen toenemen worden jukken geplaatst boven het brugdek. Het aantal hiervan neemt telkens toe totdat uiteindelijk een 5 jukken de brug sieren.
De valbrug (ophaalbrug) bevindt zich aan de stadkant van de brug.
|